Jag har gått upp ett kilo denna vecka

Konstigt att jag har gått upp ett kilo denna vecka, jag tycker inte att jag har ätit så himla mycket. Kanske lite mer än vanligt men jag är ändå förvånad över att man kan gå upp så snabbt. Jag antar att det mest är vatten.

Sen är det ju alltid så att man kan gå ner några kilon ganska snabbt när man går på diet. Först och främst är det ju mycket vatten som försvinner och matsäcken blir ju mindre, man har säker ett kilo mat i matsäcken och tunntarmen som försvinner när man inte äter. Sen har man glykogen i musklerna som binder vätska, när man tömmer musklerna på glykogen så går man också ner i vikt. Det är en fördel att väga mycket i många idrotter, brottning till exempel.

En brottare kan gå ner 5 kilo på någon dag inför invägningen och sedan kan dom gå upp lika mycket på en dag genom att äta och dricka vatten. Det är glykogen och vatten som försvinner, en brottare kan sitta i en bastu och svettas bort en massa vätska inför en invägning för att gå ner det sista kilot.

Det är naturligtvis inte hälsosamt att gå ner så mycket på några dagar men det är ändå intressant att man kan gå ner så mycket på så kort tid och så förstår man att man kan gå ner ganska mycket utan att egentligen förlora något fett på kroppen.